Mintalah pada Dia...



Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas radhiallahuanhuma, beliau berkata : Suatu saat saya berada dibelakang nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, maka beliau bersabda : Wahai ananda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara: Jagalah Allah, niscaya dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya Dia akan selalu berada dihadapanmu. Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sesungguhnya jika sebuah umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu , niscaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena telah diangkat dan lembaran telah kering.
(Riwayat Turmuzi dan dia berkata : Haditsnya hasan shahih). Dalam sebuah riwayat selain Turmuzi dikatakan : Jagalah Allah, niscaya engkau akan mendapatkan-Nya didepanmu. Kenalilah Allah di waktu senggang niscaya Dia akan mengenalmu di waktu susah. Ketahuilah bahwa apa yang ditetapkan luput darimu tidaklah akan menimpamu dan apa yang  ditetapkan akan menimpamu tidak akan luput darimu, ketahuilah bahwa kemenangan bersama kesabaran dan kemudahan bersama kesulitan dan kesulitan bersama kemudahan).


Pelajaran yang terdapat dalam hadits / الفوائد من الحديث :
1.     Siapa yang  melaksanakan perintah-perintah Allah, neacaya Allah akan menjaganya di dunia dan akhirat.
2.     Beramal shalih serta melaksanakan perintah Allah dapat menolak bencana dan mengeluarkan seseorang dari kesulitan.
3.     Tidak mengharapkan sesiapa selain kepada Allah semata kerana dari Allah la ia boleh berlaku.
4.     Manusia tidak akan mengalami musibah kecuali berdasarkan ketetapan Allah ta’ala .
5.    Jangan sesekali putus atas dengan segala ujian yang Allah berikan, kerana mungkin ada yang lebih baik menunggu kita. 



SheyPull

Seorang jurutera disalah sebuah syarikat swasta yang terkemuka. Sangat pemurah untuk berkongsi segala cerita suka dan duka di dalam blog ini.

7 comments:

  1. hey long time no entry bro'...hehe :) this one reminds me a lot! :) terima kasih. (^^)

    ReplyDelete
  2. lama epul xupdate..
    entry yg bgos :)

    ReplyDelete
  3. hmm..betul tu..
    mintalah pada DIA.. :)

    ReplyDelete
  4. yup. Allah xmemberi utk apa yg kita mahu tapi memberi utk apa yg kita perlu :)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Penafian: Kami tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang komen yang dipaparkan di ruangan komen yang kami sediakan dibawah. Sebaliknya ia adalah dibawah tanggungjawab anda sendiri. Namun kami berhak untuk menapis mana-mana komen yang berbau hasutan, lucah, kata-kata kesat atau sebagainya yang dirasakan tidak sesuai.