Perempuan suke BERUANG

Assalamualaikum, 
Mesti korang pelik kan, ape kaitan Perempuan dengan Beruang?
sebenarnye Beruang yang dimaksudkan ialah teddybear
Kalau nak cite pasal dowang neiw
memang dowang nie xleh nak dipisahkan
epul pun pelik la, kenapa  Perempuan suke sangat dengan Beruang ni
ade 3 jenis peminat Beruang nie




  • Pempuan Normal, Dia ade 1 je Beruang kesayangan yang dia buat macam bantal bucuk + bacin dia, p mana-mana mesti angkut.


  • Pempuan Abnormal, yang suke dengan beruang yg besssar yang mengalahkan badan dia yg dah cukup besar tu. tp saya nasihatkan kpd pakwe2 sekalian sile beli beruang sebesar diatas supaya GF kamo yang HOT2 tu x lari carik lelaki lain.


  • Perempuan Paranormal, yang suke dengan beruang yg kecik2 je, ape korang igat jimat? klu yang kecik-kecik tu 1 Beruang je xpe lah, nie dah boleh buat mezium dah xpun boleh bukak kedai.


PERSOALAN : Bolehkah simpan patung @ Beruang @ teddybear didalam rumah?

JAWAPANNYA : pada asasnya, Islam mengharamkan boneka atau patung yang disucikan, 
merujuk kepada ayat dan sumber dibawah...

"Sesungguhnya Malaikat tidak akan masuk rumah yang didalamnya ada patung dan lukisan." (HR al-Bukhari-Muslim, sahih Muslim, 2112)

Manakala patung atau boneka yang diharuskan ialah patung mainan kanak-kanak kerana ia bukan patung untuk dimuliakan, diagungkan dan bukan untuk tujuan bermegah-megah. Dalilnya: Dari Aisyah RA, "aku biasa bermain boneka di sisi RasuluLlah SAW" (HR Bukhari-Muslim, sahih Muslim, 2440)

Patung yg dibolehkan juga ialah patung yang tidak cukup sifat, dalilnya: "(Jibril AS berkata) Perintahkan agar kepala patung itu dipotong. Maka dipotonglah patung itu sehingga menjadi seperti pokok." HR Abu Daud, anNasa'iy, Termidzi dan Ibn Hibban, disahihkan oleh al- Albani dalam Ghayatul Maram (131)


Maka begitulah kedudukan patung dan boneka di sisi syara’. Jika boneka itu sasarannya untuk permainan kanak-kanak, maka diharuskan. Jika ia tidak cukup sifat, pun dibolehkan juga. Jika selain itu, misalnya boneka untuk kemegahan dan tujuan untuk diagungkan, maka ia adalah haram. WA (al-Qardhawi, Halal & Haram, terjemahan Indonesia, ms 117).

 jadi sebagai kesimpulan, daripada sumber di atas, patung/boneka hanya dibenarkan dalam dua situasi, iaitu apabila ianya digunakan untuk kanak-kanak bermain dengannya, dan jika terdapat kecacatan pada patung tersebut...


---

p/s:Semoga semua kaum2 wanita yang mempunyai  Beruang itu mendapat sedikit pengetahuan tentang Beruang dowang yang dorang selalu pelok2 n sayang sangat tue :)

SheyPull

Seorang jurutera disalah sebuah syarikat swasta yang terkemuka. Sangat pemurah untuk berkongsi segala cerita suka dan duka di dalam blog ini.

72 comments:

  1. sy ada 2 ekor beruang kt bilik sy... :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    AYAM BULU BALIK

    ReplyDelete
  2. teady bear besar tapak tgn ade la..hahaha

    ReplyDelete
  3. saya dan beruang masih boleh dipisahkan..
    hehe..
    dan beruang tuh pn dah agak cacat..
    xpa kan kalo smpan jugak ?
    :)

    ReplyDelete
  4. ouh..saya pon suka!!! tapi saya lebih suka lelaki berWANG!!! $_$

    ReplyDelete
  5. suka komen dari puteri aladdin..

    tapikan baik suke lelaki berwang daripada beruang..hahahaa..gelak jahat....

    ReplyDelete
  6. beruang tak comel la. nmpak ganas. gunelah word teddy or bear. bru comel. haha.

    betul kate putri aladdin. we love berWangman more. aha.

    ReplyDelete
  7. Ramai je kawan perempuan aku ada beruang kat umah diorang...dah mcam zoo dah aku tengok...haha anyway, ramai tahu hukumnya haram tapi sebab CCUUTEEEE NNYYYEEE...diorang beli la..haha

    ReplyDelete
  8. ada beruang tapi takdela sampai tidurkan pakai selimut mcm manusia.kdg2 tgh tidur tgolek tah memane jugak.haha.

    ReplyDelete
  9. QeizZa Aqira:

    btl2...tapi ade jugak yg berangan jadi ANAK2 untuk simpan dan main dengan dia..:)

    ReplyDelete
  10. Saya ada sekor dlm bilik...tp tugas die terperok dekat sebelah radio haha,,,da beabuk2 teddy tu...

    ReplyDelete
  11. nabilah_2908:

    ha kaomo nie kan, isk2..eb baik ade 2 jer..hehehe.

    ok2..nnt epul tgok k..:) dengan pantas..:)

    ReplyDelete
  12. Izyan Nadiah:

    huhuh besar tapak tangan jew? 2 bukan besar..2 kecik..:P

    ReplyDelete
  13. cik elina:

    kalau dah cacat xpe lah...tp ape yg cacat? ganaz betul cik elina niew..
    ape lah yg dia buat kat bear dia 2?

    ReplyDelete
  14. ninie_azriena:

    suke beruang? isk2, ade bela beruang ke kat umah? dia mkn ape ek?

    ReplyDelete
  15. Puteri Aladdin:
    M a W a D D a H:
    AesyaZealous:

    wah korang nie akn, isk2 ape lah nak jadik ngan korang neiw...nie ah yg paling bahaye niew...umat2 begini lah..:)

    ReplyDelete
  16. Kaito:

    hahaha btl 2, kawan2 aqku pun bayk jew, aku tgok dah mcm zoo taipeng dah...macam2 binatang adew..hahaha

    ReplyDelete
  17. ahahaa~
    seb baek cepet ta mmbela beruang..
    slamat.!!



    ehhh cm prasan jep..
    blog epul de wakka wakka..!!
    oww yeaahh..!!
    wakka..wakka welkap :))

    ReplyDelete
  18. teddy bear jadik alas kaki masa tido ngeh ngeh~

    ReplyDelete
  19. berekor2 beruang besa kecik dalam bilik sy ni.tp akk sy punyer la kn :)

    selamat ddk dlm kotak

    ReplyDelete
  20. ery tak suke.
    bear yang ade pon hadiah kawan.
    pastu bear free dr mcD.
    aahahaha tu je ;)

    ReplyDelete
  21. sy ade 1...nm dye bubu...
    da 3thn besame sy..
    wah~!
    mmg x bleyh ade..tp ske cgt l0rh...wat teman td0w..
    adeshh...huhu..tp der 1 je maaa...

    ReplyDelete
  22. sizukaDeboss:

    hehehe huh sampai siap berselimut n siap bg makna lagik..mcm la benda 2 leh mkn.hehhee n tau rase sejuk..hehehe.

    owh awk x mcm 2 ek..bgus2...

    ReplyDelete
  23. Syukie:

    huhuh x syg kew kat dia, sian dia terperuk n berhabuk jew...sape yg bag 2? mst some1 special akn?

    ReplyDelete
  24. CIKCEPET:

    suke kamoo mendeger wakka 2 ek..hehehe. tau dah lagu 2 khas untuk cikcepet yg suke berjoget depan lappy kan? hehehhe

    ReplyDelete
  25. meowwmania:

    huh...awk nie, agak kejam la...sampai jadik alas kaki nieh...nape x buat kain buruk jrw?

    ReplyDelete
  26. ahahaaa~
    jgn laa begitu..
    malu laaaa...

    ngiahahaaa
    :0

    ReplyDelete
  27. sugar2 kapas strawberry:

    eh2 yer ke akak punye neiw?? tah2 dia yg punyew..x suke berunag kew? heheheh

    xpe2 xnk mengaku..:P bgs2...jgn kuarkan..

    ReplyDelete
  28. Ery Farieha:

    x suke tp amik jugak ek...hehehe
    so simpan kat manew?
    byak x? boleh buat koleksi x? hehehe

    ReplyDelete
  29. Anis izyan Abd Rahman:

    dah siap menagaku awal2 dah..hehehe.
    oraite2 simpan ad=je xpe..jgn memuja2 ye sudah..:P

    t pancung pale dia ek..:P baw leh simpan..:P

    ReplyDelete
  30. redzwanie redzmann:

    boleh ade..tp kn ikut syarat2 tu lah kan...:) 2 syarat 2...kn la ikut...sy rase kamoo bukan budak2 lagi..:)

    ReplyDelete
  31. cikCEPET :


    eleh xpayah la nak buat malu2 cacing pulak, dah2..tau dah cikcept nak berjuget2...

    ReplyDelete
  32. haha,,aku tak minat teddy bear la pull..ade satu je kecik,,tuh pn org bagi..wakakka

    ReplyDelete
  33. wah, sgt bagus entri ni, btw saya suka bear besar, tapi xde niat lain buat bantal peluk je, sbb rasa comel

    ReplyDelete
  34. Izyan Nadiah :

    huhuh yer ke..x suke ek...xsuke xpe...y suke nie xmo komen..hehehe

    ReplyDelete
  35. NHIDAYAT:

    heheh mekasih ek..:) ermm yer ke..klu macam 2...bgus la...:)

    ReplyDelete
  36. mmg la bkn budak2 ag la...
    tp nk wat cm bantal peluk..
    wanie tk0t klu yg t0l2 bantal pluk 2..
    cm hantu bungkus...bear2 2 yg gantikan..hehe

    ReplyDelete
  37. ak ade 1 teddybear sama besar dgn aku...nk buang syg la plak..=,=
    katil kt hstel mmg teddy bear yg conquer...owh...1 lg yg kecik..
    memory unremain..owh..+_+

    ReplyDelete
  38. ak ade 1 teddybear sama besar dgn aku...nk buang syg la plak..=,=
    katil kt hstel mmg teddy bear yg conquer...owh...1 lg yg kecik..
    memory unremain..owh..+_+

    |idett|

    ReplyDelete
  39. joegrimjow:

    yes...kenapea? awk pun ade ke?

    ReplyDelete
  40. redzwanie redzmann:

    malm nie...jage2 lah ngan bear 2...tgok dia jadik TEDDY POCONG...:)

    ReplyDelete
  41. Anonymous:

    hehhehe yer ke.isk2...xpew2...lepas nie..bagi teddy 2 dok kat katil..lpeas 2...awk tido bawah k..:)

    ReplyDelete
  42. maka kepada pompuan2, sila buang
    beruang anda kerana wa yg beru^wang ni
    sanggup jadik ganti! wakkakakaka



    >>__<<

    ReplyDelete
  43. err..saye ade byk binatang..bukan bear je..hmm tujuan simpan pn bukan nk agung2..tp mcm bantal peluk je..heeeee~~ =pp

    ReplyDelete
  44. Frodo Baggins:

    HAaaaa!!!! 2 dia...ade org BERWANG sudah offer..

    ReplyDelete
  45. elle pernah tny ustazah!!! dia kata kalau patung atau gambar itu merujuk kepada yg disembah!!!
    .
    .
    .
    anak patung bdk2 itu bagus juga tujuannya ada dirumah... antaranya bagi memupuk sifat penyayang dalam diri kanak2!!! so kesimpulan BOLEH!!! post yg bagus...

    ReplyDelete
  46. tapi bagi Dikjaa, Dikjaa tak puja atau ad niat nak bermegah3 pn. Dikjaa tak jadikan ia hiasan. Dikjaa jadikan dia cm bantal. Salah jgk ke mcm tu? erm. Just tanye je. Tapi sayang la kt patung tu. Serius xde niat nak bermegah. Bukan sebab org yg bg ke ape. Tapi patung tu dia muke dia senyum. Jadi lau Dikjaa sedih, tgk dia, DIkjaa jd cool cket. hurm

    ReplyDelete
  47. kalu letak sbb nak halau tikus bole ka bro..?

    btw..nice post bro..caya ar!

    ReplyDelete
  48. kay-N :

    huhuh yer ke, bgsu2..simpan la elok k...mst byk dah air liur kan kat binatang2 tu..:)

    ReplyDelete
  49. ALLIFF26@ eLLe_G'o'wJezz:

    terima kasih kerana berkong si...untuk makluman, ialah utuk kanak-kanak..bukan mak anak..hehehhe

    ReplyDelete
  50. Dikjaa:

    yer ke...its ok la, tp may b semuanye bergantung pada niat kite..:)
    yang buat dikja cool bukan patung tu..kn igat, ALLAH yg bg dikja hilang dalam kesedihan 2..:) bukan patug k...:)

    ReplyDelete
  51. asked:

    naseb baik ko x ckp nak buat halau nyamuk..lau x, habis makcik2 kat kampung2 tu beli teddy untk halu nyamuk..hahahahha :)

    terima kasih der, xde apelh semuanye adalah untuk berkongsi..:)

    ReplyDelete
  52. syahira suka beruang besar
    tapi as bantal golek jer
    takpe,beruang tu tak cukup sifat
    dia takde organ peranakan
    wakakakakakaka
    tak cukup sifat la tu kan?

    ReplyDelete
  53. syahira ariff :

    haih...lain mcm je x cukup sifat dia 2,
    nape x ckp x cukup sifat pernafasan kew...isk2.
    peranakkan jugak 2 yg dia nak..:)

    ReplyDelete
  54. kalo spongebob tu cm ne erk?? ngeh ngeh ngeh.. adehhh

    ReplyDelete
  55. hahaha yg itu... kn tanye PATRIk..

    ReplyDelete
  56. saya tak suka beruang , saya suka yang terima dan bagi hadiah macam benda2 yang boleh di gunakan .

    ReplyDelete
  57. abg, nak teddy bear.
    plezzz,
    befday adek dah nak datang,
    22 july nie. hehe

    ReplyDelete
  58. sy mmg xsuke ngn teddy bear. da tau mmg xelok smpan, nti malaikat rhmat xmsuk umah

    ReplyDelete
  59. wah epul...x der mkne jd teddy p0c0ng..
    hahhaha..wanie penyek2 dye...hhaha

    ReplyDelete
  60. mak aiihh ?
    abes tia neh paranormal laa ?
    aiiyo! cmner neh ?
    tape, semua da disimpan. :))
    good info sepul! :)

    ReplyDelete
  61. ♥cutebabygirl♥:

    so kn2 la simpan semua dalam kotak k..x elok...:)

    ReplyDelete
  62. qaseh:

    bagus2...mcm 2 lah...kan2..xelok...
    ayk lagi benda lain boleh buat main kan..:)

    ReplyDelete
  63. redzwanie redzmann:

    heheh comel ape...t baring ngan die..bawu la mcm bantal pelok jew..:)

    ReplyDelete
  64. pinkyytia:

    haa simpan dah..bgsu2..mcm 2 la..alah tanpa benda 2 pun boleh je idup kan...:)

    ReplyDelete
  65. wah epul....
    x nk wanie...wanie rela td0w pki cimut je kl0 teddy 2 jd teddy p0cong~!
    huwaaa...xske2...haha:p

    ReplyDelete
  66. hehe...sy skew teddy bear...tp selalu jew peluk n buat tido...so ade kegunaan...tu xpe...unless kite letak dia as hiasan...

    rasenyew cmtula kot...

    ReplyDelete

Penafian: Kami tidak akan bertanggungjawab diatas sebarang komen yang dipaparkan di ruangan komen yang kami sediakan dibawah. Sebaliknya ia adalah dibawah tanggungjawab anda sendiri. Namun kami berhak untuk menapis mana-mana komen yang berbau hasutan, lucah, kata-kata kesat atau sebagainya yang dirasakan tidak sesuai.